Türkiye, 2026 yılı Cumhurbaşkanlığı Yıllık Programı çerçevesinde dış ticaret hedefleri doğrultusunda önemli adımlar atmayı planlıyor. Gelecek yıl, ülkenin yakın coğrafyasında ve bölgesinde ulaşım ağlarının genişletilmesi, çevreye duyarlı ve sürdürülebilir lojistik bağlantıların güçlendirilmesi hedefleniyor. Bu kapsamda ikili, bölgesel ve çok taraflı ticaret diplomasisi faaliyetlerinin yürütülmesi ve dış ticaretteki gücün artırılması amaçlanıyor.
Uzak Ülkeler Stratejisi ve Ticaret İşbirlikleri
Özellikle "Uzak Ülkeler Stratejisi" kapsamında hedef ülkelerle ticaret ve ekonomik işbirliğini artırmak amacıyla fuar, heyet, ikili anlaşma ve tanıtım faaliyetleri yoğunlaştırılacak. Türkiye, tercihli ticaret ağını güçlendirerek yeni serbest ticaret anlaşmaları müzakere edecek ve mevcut serbest ticaret anlaşmalarının kapsamını genişletecek. Bu bağlamda, Türkiye-Suriye Kapsamlı Ekonomik Ortaklık Anlaşması müzakereleri devam ederken, Türkiye-Maldivler Tercihli Ticaret Anlaşması'nın yürürlük süreci de tamamlanacak.
Yeşil Dönüşüm ve Sürdürülebilirlik
İhracatçı firmaların yeşil dönüşümünü desteklemek amacıyla özel bir danışmanlık modeli kurulacak. Afrika ülkeleriyle olan ilişkilerin güçlendirilmesi hedeflenirken, bu ülkelerle üst düzey karşılıklı ziyaretler ve karma ekonomik komisyonu toplantıları gerçekleştirilecek. İç ve dış pazarlarda rekabetçiliği korumak için yeşil dönüşüm standartlarına uyum sağlanacak. Ayrıca, Avrupa Komisyonu ile teknik ve üst düzey istişareler yürütülecek ve Gümrük Birliği doğrultusunda Avrupa Birliği (AB) ile yeşil tedarik zincirlerinin tesis edilmesi için çalışmalar yapılacak.
Karbon Fiyatlandırma ve Emisyon Ticaret Sistemi
Ulusal karbon fiyatlandırma mekanizmaları oluşturulacak ve öncelikle AB ile uyumlu bir Emisyon Ticaret Sistemi hayata geçirilecek. Bu süreçte gerekli teknik ve mevzuat altyapısının tamamlanarak işler hale getirilmesi hedefleniyor. İhracatçı firmalara yönelik emisyon izleme ve raporlama rehberliği sağlanacak, bu da yeşil dönüşüm sürecinin hız kazanmasına yardımcı olacak.
Uluslararası Tanıtım ve Pazarlama Stratejileri
“Türkiye-Gücünü Keşfet” logosu, uluslararası tanıtımlarda etkin bir şekilde kullanılacak. Sürdürülebilir ihracat artışını sağlamak amacıyla mal ve hizmetlerin AR-GE’ye ve yenilikçiliğe dayalı, yeşil ve döngüsel ekonomiye uyumlu üretim süreçleri desteklenecek. Ayrıca, hizmet ihracatçılarının kurumsal altyapıları güçlendirilerek, yurtdışı tanıtım ve markalaşma süreçlerine katkıda bulunulacak.
Lojistik Altyapı ve Yeni Koridorlar
Türkiye'nin lojistik altyapıları güçlendirilecek ve ulaşım ağları genişletilecek. Endüstri bölgeleri, organize sanayi bölgeleri, serbest bölgeler ve özel yatırım yerlerinin tedarik zincirine uygun, çevreye duyarlı ve sürdürülebilir bağlantılar güçlendirilecek. Ülke önceliklerine uygun yeni lojistik koridorlar oluşturulacak ve Türkiye'nin ulusal ve bölgesel lojistik kabiliyetleri uluslararası koridorlardan en iyi şekilde faydalanacak şekilde geliştirilecek.
Alternatif turizm ürünlerinin tanıtımı ile sağlık turizmindeki etkinlik artırılacak. Türk Eximbank, yüksek teknolojili ihracata yönlendirilerek mevzuat altyapısını güçlendirecek. Bu süreçte, serbest bölgelerde sunulan hizmetler ve bilişim altyapısı da güçlendirilerek, yüksek teknolojiye dayalı yabancı yatırımların çekilmesi sağlanacak.