Slovakya, kaldırımlarda meydana gelen kazaların önlenmesi amacıyla yayalara hız sınırı getirmeye hazırlanıyor. 1 Ocak 2026 tarihinden itibaren şehir içindeki kaldırımlarda yürüyüş hızı 6 kilometre/saat ile sınırlandırılacak. Bu yeni düzenleme, Slovakya Parlamentosu tarafından kabul edilen trafik yasası değişikliği ile hayata geçirilecek.
Kaza Oranlarının Artışı Üzerine Alınan Önlemler
Son dönemde elektrikli scooter kazalarının artışı, yasa değişikliğinin en önemli gerekçelerinden biri olarak öne çıkıyor. Yasa ile birlikte, kaldırımlarda yürüyenler, bisikletliler, patenciler ve elektrikli scooter kullanıcıları için belirlenen azami hız sınırı, güvenlik önlemlerinin artırılmasına yönelik bir adım olarak değerlendiriliyor. Söz konusu yasa tasarısının hazırlanmasında rol oynayan Smer Partisi'nden milletvekili Lubomir Vazny, “Amacımız kaldırımlarda güvenliği artırmak. Bu düzenleme, bir kişinin uygun hız sınırını aşıp aşmadığını nesnel olarak tespit etmeyi kolaylaştıracak” şeklinde açıklamalarda bulundu.
Hız Sınırının Uygulanabilirliği Hakkında Sorular
Yasa, 2026 yılının başında yürürlüğe girecek olsa da, hız denetimi ile ilgili ayrıntılı bir planın henüz ortaya konmamış olması dikkat çekiyor. Genel olarak, ortalama bir yürüyüş hızı 4-5 km/s olarak bilinirken, Britanya Kalp Vakfı, 6,4 km/s hızın “iyi kondisyonlu biri için orta tempolu yürüyüş” olarak nitelendirildiğini belirtiyor. Bu durum, birçok kişi tarafından “absürt yasa” olarak yorumlanıyor.
Sosyal Medyada Tepkiler ve Eleştiriler
Yeni uygulama, sosyal medyada çeşitli tepkilere yol açtı. Kullanıcılar, “Otobüse yetişmek için koşarsak ceza mı yiyeceğiz?” gibi esprili paylaşımlarda bulunarak durumu eleştirdi. Ayrıca, muhalefet ve bazı devlet kurumları, yasa değişikliğini sert bir şekilde eleştiriyor. İçişleri Bakanlığı, genel bir hız sınırı yerine elektrikli scooterların kaldırımlardan tamamen yasaklanmasının daha uygun olacağını savunuyor. İlerici Slovakya Partisi'nden milletvekili Martin Pekar, “Yayalar arabalar nedeniyle tehlikede, bisikletçiler veya scooter kullanıcıları yüzünden değil. Bu yasa, sürdürülebilir ulaşımı cezalandırıyor” ifadelerini kullanarak yasaya karşı çıktı.
Pekar, ayrıca bu hızda bir bisikletlinin dengesini korumasının neredeyse imkansız olduğunu belirterek, kazaların azaltılması için daha fazla güvenli bisiklet yolu inşa edilmesi gerektiğini vurguladı. Slovakya'daki bu yeni düzenleme, şehir içindeki ulaşım güvenliğini sağlamak adına atılan bir adım olarak görülse de, uygulamanın pratikte nasıl işleyeceği ve halkın bu konuda nasıl bir tepki vereceği merak konusu olmaya devam ediyor.